Broar
Teknik år 8 vt-14
Brobygge
Syfte:
Utveckla kunskaper om och färdigheter i:
-
teknik, tekniska lösningar, teknikområdets begrepp och uttrycksformer, olika teknikvals konsekvenser för individ, samhälle och miljö, i ett konstruktionsprojekt.
-
förmågan att använda språket för att uttrycka dina teknikkunskaper både skriftligt och muntligt
-
förmågan att planera och genomföra ett projekt.
-
förmågan att kommunicera idéer, lösningar och resultat.
Mål och innehåll:
Skissa idéer, design och teknikval – hållfasthet och stabila konstruktioner
Muntligt och skriftligt analysera och argumentera för dina teknik och designval – ex drag- och tryckhållfasthet, hårdhet, elasticitet vid val av material och tekniska lösningar
I text beskriva idéer, arbetsprocessen och resultatet – ord och begrepp , dokumentation, skisser och ritningar
Aktiviteter och organisation:
-
Genomgång av arbetes upplägg
-
Mål och bedömningskriterier delges eleverna
-
genomgångar, hållfasthet, konstruktion, materials egenskaper
-
fakta om olika brotyper – likheter och olikheter
-
Skiss/ritningsteknik
-
Programmet Google sketch (preliminärt om vi kan/får installera)
-
Planera för brobygget, göra en ritning av en bro
-
Material till brobygget
-
Bygga bro
-
Liten utställning och redovisning: ”Vilken bro klarar största belastningen?”
-
Dokumentation och planering inför redovisning
Bedömningskriterier:
-
känner till några olika brotyper, dess konstruktion och kan resonera om för- och nackdelar
-
kunna redogöra för begreppen; hållfasthet, stabila konstruktioner, drag- och tryckhållfasthet, hårdhet, elasticitet
-
kan tolka och göra en enkel ritning,
-
kan utgå från ritning och bygga därefter
-
kan dokumentera/beskriva arbetet med ritning, tankar och resultat
-
upptäcka behov/svårigheter och göra förändringar/förbättringar utifrån det
-
i dokumentationen fundera över hur byggprinciper, hållfasthet och materialval, påverkar val av brotyp och något samband.
Elevhandledning del 1
Ritning och brobygge
Material
-
Snöre
-
Sax
-
Papper
-
Limpistol
-
Färg
-
100 glasspinnar
-
Eventuellt övrigt material får ni ordna själva i gruppen
Utförande
-
Gör en ritning av den bro ni ska bygga OBS! Tänk på att ni ska bygga bron efter ritningen
-
Markera ut på ritningen mått för brons höjd, bredd och längd
-
Skriv på ritningen vilket/vilka material ni ska använda
-
Börja bygg bron
-
Du får färglägg bron när den är klar
-
Fota bron
Några förutsättningar bygge
-
Bron måste vara konstruerad så att den tål en belastning av minst 2 kg på brobanan
-
Brospannet ska vara 50 cm långt, brons totala längd får inte överskrida 70 cm, bredd 10 cm
Elevhandledning del 2
Rapport om brobygget
I din redovisning ska följande finnas med: (titta också på bedömningskriterierna)
Ritning
- där mått och val av material framgår
Foto på bron
- slutprodukten visas upp
Byggbeskrivning
-
Ser bron ut som på ritningen? Om inte, beskriv/berätta vilka förändringar har ni gjort och varför?
-
Vilken brotyp har ni byggt? Varför valde ni just denna typ av bro?
-
Vilka svagheter har er bro?
-
Håller er bro för 2 kg på brobanan? Hur vet ni det?
-
Vad var det som gjorde att ni valde det materialet som ni använt till er bro?
-
Är ni nöjd med utseendet på er bro? Varför?/Varför inte?
-
Var på er bro är det viktigt med draghållfasthet? Varför?
-
Var på er bro är det viktigt med tryckhållfasthet? Varför?
-
Idag är vårat samhälle uppbyggt med många broar. Hur skulle ni ta er till skolan om broar inte fanns? Vilken väg skulle ni få åka då och hur lång tid skulle det ta? Hur gjorde man förr när inte broar fanns?
-
Vilka berömda broar känner ni till ? Varför?
Lycka Till!!